خودرو های پالایشگاهی

کامیون آتشنشانی پالایشگاهی (foam tender truck)

  این کامیون دارای مخازن آب و فوم است و حجم مخازن به ظرفیت حمل بار کامیون بستگی دارد.برای مثال در کامیون های با ظرفیت بار مجاز (GVW) 26.000 کیلوگرم ظرفیت مجموع دو مخزن آب و فوم تا ۱۰٫۰۰۰ لیتر قابل افزایش می باشد.

  این کامیون دارای پمپ آب سانتریفیوژ و پمپ فوم دنده ای می باشد. ظرفیت پمپ ها با توجه به توان موتور کامیون بری پمپ اب تا ۱۰٫۰۰۰ لیتر در دقیقه در فشار ۱۲ بار و برای پمپ فوم تا ۱۰۰۰  لیتر در دقیقه در فشار ماکزیمم ۲۵ بار قابل ارائه می باشد. برای مثال برای کامیون ها با موتور ۳۸۰ اسب بخار از پمپ های آب با دبی ۶۰۰۰ لیتر در دقیقه در فشار کاری ۱۲ بار (در دور ماکزیمم ۳۰۰۰  دور در دقیقه) و از پمپ فوم با دبی ۶۰۰ لیتر در دقیقه در فشار ماکزیمم ۲۵ بار (در دور ماکزیمم ۱۵۰۰ دور در دقیقه) استفاده می گردد.

  مانیتور های آب و فوم پاش سقفی از نوع برقی و کاملا اتوماتیک بوده که قابلیت کنترل از راه دور را نیز دارا می باشند و پرتاب حداکثری معادل ۱۲۰ متر با دبی ۱۰٫۰۰۰ لیتر در دقیقه و فشار ۱۲ بار را دارند.

  برای این سیستم، از ۴ تا ۶ عدد خروجی (deliveries) که امکان ارائه آب و کف  را دارند استفاده می شود. این خروجی ها همانند مانیتور، هر کدام دارای سیستم های کفساز (ونتوری ) با امکان تغییر درصد فوم از ۳ تا ۹ درصد می باشند.

سیستم فوم ساز کامیون دارای یک مدار بالانس کننده فشار آب و فوم است که همواره فشار آب و فوم را در سیستم متعادل نموده تا تزریق فوم داخل آب امکان پذیر باشد.

این کامیون دارای سیستم فوم سازی بدون نیاز به پمپ فوم بوده که در صورت خرابی پمپ فوم کامیون امکان قرار گرفتن در سرویس را داشته و علاوه بر مکش فوم از مخزن کامیون امکان مکش از بشکه را نیز هم برای پرتاب توسط مانیتور هم خروجی ها (deliveries) فراهم می سازد.

  سیستم انتقال قدرت به پمپ آب در دو مدل قابل ارائه می باشد. مدل اول از نوعpower take off  drive dependent   با استفاده از گیربکس وسط گاردانی (split shaft gearbox) و مدل دوم از نوعpower take off  engine dependent با استفاده از سیستم انقال قدرت قابل نصب بین موتور و گیربکس می باشد. در صورت استفاده از مدل دوم کامیون قابلیت حرکت در زمان اطفای حریق (معمولا شلیک آب و کف از مانیتور سقفی) را خواهد داشت.

سیستم انتقال قدرت به پمپ فوم از نوع clutch dependent power take off  یا همان بغل گیربکس کامیون می باشد.

تمامی سیستم های انتقال قدرت با به کارگیری گاردان های بالانس شده دینامیکی به صورت استاندارد با ساپورت های مناسب و زوایای کمتر از ۱۵ درجه در تمام صفحات ساخته می شوند.

تمامی شیرهای اصلی و عملیاتی سیستم با به کارگیری عملگرهای (actuators) الکتروپنوماتیک قابل تحریک بوده و در زمان کوتاهی امکان انجام عملیات را به کاربر خواهد داد. همچنین برای ایجاد ایمنی بیشتر شیرها به راحتی با تخلیه باد از سیستم قابلیت تحریک دستی را نیز خواهد داشت.

لوله کشی و اتصالات و همچنین شیرهای به کار رفته در سیستم در مسیرهای تحت فشار قابلیت تحمل فشار تا حداکثر ۴۰ بار را خواهد داشت و لوله ها تماما" از جنس استینلس استیل ۳۱۶L می باشد.

مخازن آب و فوم کامیون ساخته شده از جنس استینلس استیل ۳۱۶L یا از جنس فایبرگلاس (GRP)و مطابق با استاندارد  جهانی  NFPA 1901 می باشد. همچنین برای آب های دارای یون های هالوژن همانند کلر، مخازن GRP و گالوانیزه با پوشش مخصوص پیشنهاد می گردد.

  اتاق های ابزار و پمپ از جنس اسکلت استینلس استیل ۳۰۴L با ورق کوبی های نما و داخلی آلومینیوم می باشد.

  اتاق ها و مخازن بر روی پایه های لرزه گیر انعطاف پذیر قرار گرفته تا در اثر نیروهای پیچشی شاسی کامیون دچار خستگی و شکست نشوند.

  تمامی جوشکاری های  اسکلت اتاق ها با روش جوشکاری MAG یا CO2 و لوله کشی ها با روش MIG یا جوش آرگون صورت می پذیرد.

  عملیات پوشش دهی برای اتاق ها، مخازن و لوله کشی ها با پوشش اپوکسی در چند مرحله صورت خواهد پذیرفت.

  سیستم برق و باد عملیاتی کامیون از نوع مرغوب اروپایی با ضریب اطمینان بالا و ضد آب (IP66) خواهد بود.

سیستم باد کامیون دارای یک مخزن باد مجزا و واحد مراقبت مناسب می باشد.

 

4

3

2

1